reklama

„ Za vzniknuté meškanie sa ospravedlňujeme !“

Každý to poznáte : cestujeme za prácou, vzdelaním a zábavou. Určite aspoň raz do roka sa nájde príležitosť na využitie služieb poskytovanými dopravnými spoločnosťami. Či už cestujete vlakom alebo autobusom platíte za služby, ktoré niekedy nezodpovedajú kvalite služieb. Často si aj ponadávame, no nič sa tým nezmení.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Som študent, študujem mimo môjho rodného mesta. Ako tak sedím na intráku a poctivo „študujem“, ozve sa mi kamarátka, ktorá práve cestuje domov v IC-vlaku (IC 503 GERLACH) z BA do KE. Bol utorok podvečer 19.4. 2011 a pýta sa ma, že ak ma ICčko meškanie viac ako hodinu, čí ma nárok na vrátenie cestovného. So záujmom zisťujem, čo sa deje, že ma ICčko takéto meškanie. Odpoveď ma prekvapila, keďže so situáciou, že sa pokazí rušeň a vlak stojí v Piešťanoch a čaká na náhradnú lokomotívu až zo Žiliny, som sa teda ešte nestretol. Tak hneď otvorím prehliadač a zadám do vyhľadávania : vrátenie cestovného zsr --- hneď mi to vyhodí výsledky, otvorím hneď prvú linku a som na stránkach zssk ( železničnej spoločnosti Slovensko) a čítam :

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od začiatku platnosti nového Prepravného poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK), ktorý platí od 1. marca 2007, vráti ZSSK v odôvodnených prípadoch cestujúcim časť alebo celé zaplatené cestovné. Právo na vrátenie peňazí za cestovný lístok alebo podanie reklamácie z prepravy batožín a kuriérnych zásielok si môže uplatniť každý cestujúci, ktorý predloží originál cestovného alebo prepravného dokladu, prípadne aj potvrdenie, že cestovný alebo prepravný doklad nepoužil, alebo ho použil len čiastočne.

Vrátenie SC, EC a IC príplatku
Ak vlak SuperCity (SC), EuroCity (EC), alebo InterCity (IC) mešká 60 a viac minút, ZSSK vráti cestujúcemu cenu príplatku, a to v hotovosti, alebo formou dobropisu. Vo vlakoch SC, EC a IC je cena príplatku rovnaká pre 1 aj 2. vozňovú triedu a to 40 Sk v prípade celého príplatku a 20 Sk v prípade polovičného príplatku. ZSSK nevráti cestujúcemu SC, EC a IC príplatok vtedy, ak vlak mešká z takých dôvodov, ktorým napriek požadovanej snahe nemohla zabrániť a ktorým následkom nemohla predísť. V prípade meškania vlaku vydá sprievodca vo vlaku alebo pokladník v ktorejkoľvek stanici na požiadanie cestujúceho potvrdenie o meškaní vlaku. O vrátenie SC, EC alebo IC príplatku môže cestujúci žiadať do dvoch mesiacov po ukončení cesty, a to po predložení pôvodného platného cestovného lístka, rezervačného dokladu - miestenky (ak bola k cestovnému lístku vydaná) a potvrdenia o meškaní vlaku. (http://www.zssk.sk/zs/aktuality/vratenie-cestovneho-priplatku-a-reklamacie)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spätným telefonátom oznamujem výsledok kamarátke, ktorá výškou vrátenia peňazí nie je vôbec nadšená a nechá to tak, keďže kvôli 40 Sk sa neoplatí ešte handrkovať s nejakou tetou v pokladni. Prajem jej ešte už ničím nerušenú cestu a ďalej sa tým už nezaoberám.

Na druhy deň, 20.4.2011, som mal v pláne cestu domov do Košíc. Tiež som šiel vlakom. Trosku som sa zamotal na intráku a došiel som len par minút pred odchodom vlaku. Ako sa dozvedám z rozhlasu, môj vlak ( R 611 POVAZAN) mešká 5 minút. Spokojný, že som stihol, čakám na nástupišti v TT, kým vlak dorazí, kde tu sa ozve oznam a meškanie vlaku sa zvýši o ďalších 5 minúť. Zanedlho o ďalších 5. A opäť 5. Už ma vlak meškanie 20 minúť. Čas beží, vlaku nikde a tu sa ozve znovu príjemný hlas tety, ktorá zjavne nahrávala všetky hlásenia pre železnice, že vlak už mešká 30 minúť, a jeho doba meškania sa môže zmeniť. Niektorí ľudia naokolo to už vzdali a pobrali sa do vestibulu stanice. Ja čakám ďalej. Z ničoho nič sa opäť ozve hlásenie a vlak dostáva meškanie 90 minút. Tu už to aj mňa prestalo baviť a šiel som si sadnúť na lavičku na nástupišti. O 10 minút nato, dôjde vlak do stanice. Ľudia nastúpia a stojíme v stanici. Z rozprávania cestujúcich zisťujem, že horel vozeň a vlak zastavil v Cíferi. Presné informácie nemaju ani oni, no mne toto vysvetlenie stačí. Som namosúrený meškaním (72 minút v KE), no nič s tým nespravím. Na konci cesty sa pýtam sprievodcu, či sa vracia nejaká časť cestovného pri meškaní ako bolo to naše. Odpovedá, že len na vlakoch IC a vyššie ( číže IC, EC a SC), pri rýchlikoch táto možnosť nie je. Na to mu kladiem ďalšiu otázku, čí vie aká je výška tejto sumy. Sprievodca odpovedá, že tak 20-30% ceny lístka, ale tiež to nevedel presne. Prečo na svojich internetových stránkach informuje železnica o vrátení len príplatku v IC, EC a SC a aj to vo výške dnes už ani 2 Eur a prečo mi zamestnanec železnice podá úplne inú informáciu ? Nemali by sa informácie zhodovať ? Preto som napísal na kontaktné centrum ZSSK a tí mi odpísali :

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na stránke ktorú ste nám poskytli (http://www.zssk.sk/zs/aktuality/vratenie-cestovneho-priplatku-a-reklamacie) sú informácie, ktoré boli uverejnené ako aktualita v marci 2007, a sú to informácie z vtedy platného Prepravného poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko a.s., ktorý platil od 1.marca 2007.

Pre správne informácie ohľadom návratkov IC a EC príplatkov je potrebné si informácie vyhľadávať v aktuálnom prepravnom poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko a.s., ktorý je platný od 03.decembra 2009.

Pre uplatnenie reklamácie pri meškaní IC vlaku 60 minút a viac ma cestujúci nárok na kompenzáciu vo výške zaplateného IC príplatku v hotovosti ak je zodpovednosť za meškanie na strane dopravcu Ak sa jedna o poruchu rušňa následkom cudzieho zavinenia návratok neprináleží . Ak by ste sa vzdali cesty v nástupnej stanici, bolo by Vám vyplatene cestovne za neprecestovaný úsek cesty v čaše platnosti cestovného lístka. Navratok z cestovného sa nevykoná ak ste docestovali do cieľovej stanice cestovného lístka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prídem teda po dlhej ceste domov, skonštatujem na Facebooku fakt, že som meškal a idem spať. Na druhy deň pozerám sociálnu sieť a nájdem si komentár k môjmu statusu, ta istá kamarátka, ktorá mi včera volala komentuje : „Generálka pred majstrovstvami :D:D píšem zo zmeškaného (40 min.) osobáku z KE do PO :D“ Pozerám a neverím vlastným očiam. Je toto možné? Žeby sa pokazili všetky vlaky naraz ? Ďalšia kamarátka komentuje a to mi normálne berie slová : „ sranda s tými požiarmi, u nás (smer Čierna nad Tisou – Košice) horel rušeň v pondelok :D a môj vlak (ktorý nehorel, iba išiel za tým, čo horel) mal meškanie 64 minút.“

Cely víkend je toto dosť otvorená a diskutovaná téma v mojom spoločenskom kruhu. Po sviatkoch som sa opäť chystal do Trnavy a šiel som stredu, 27.4.2011, ráno o 4:07 z Košíc (R 600 MORA). Cesta bola úplne v poriadku, pekne som sa v kupé vyspal, až do momentu, keď sme ostali stať v PB. Prebudím sa na štipľavý zápach. Nevenujem tomu veľkú pozornosť a spím ďalej. Zobudím sa tak za 15 minút a ešte stále stojíme v PB. Vyjdem na chodbu a zisťujem, že nám horí 3. vozeň od začiatku vlaku. Meškanie sa vyšplhalo na 90 minút. Opäť spokojný so službami železnice, tak ako aj ostatní cestujúci, dochádzam do TT a nestíham vyučovanie.

Je teda zaujímavé ako sa vodí naším železniciam. Za posledný týždeň a pol im minimálne trikrát horel vozeň/rušeň, a jeden rušeň sa pokazil. A to všetko sa stalo presne týždeň a pol pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa konajú u nás. Som presvedčený, že ľudia, ktorí prídu na Slovensko a budú sa pohybovať medzi KE a BA, a môžu sa na meškanie, prípadne i mnou opísané príhody tešiť. Čo je ešte smutnejšie, tak podľa denníka pravda (http://peniaze.pravda.sk/spinave-vlaky-ludi-nelakaju-zeleznice-nasadia-stevardky-pkx-/sk-pspotrebitel.asp?c=A110411_104855_sk-pspotrebitel_p59) chcú naše úžasné železnice nasadiť stevardky. Chcem len poukázať na to, že stevardky sú v našich vlakoch tak potrebné ako .... Kvalitu cestovania určite tieto stevardky nezvýšia, naopak ich zvýšia nové modernejšie vlakové súpravy. Kúpa nových vozňov a rušňov určite zlepší kvalitu cestovania. Nebudú horieť súpravy, nebudú sa kaziť rušne a ľudia opäť začnú vlakom cestovať.

V poslednom rade, nebudeme musieť na staniciach počúvať hlášku : „ ZA VZNIKNUTÉ MEŠKANIE SA OSPRAVEDLŇUJEME !“

Štefan Fitera

Štefan Fitera

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Student v TT. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu